Vi lever i en tid av kolossal okunskap, prövningar, och förvirring kring islam, och därför är det extremt viktigt att vi alltid vänder oss till Islams två huvudkällor: Koranen & Sunnah.
Shaykh ‘Ali at-Tuwajiri nämner i sin bok Al-istishfaa’ 10 sätt Sunnah har lärt oss att göra Ruqyah:
- Att man endast läser. Profeten صلى الله عليه وسلم brukade ibland endast läsa Ruqyah (utan att stryka, beröra och så vidare). Shaykhen nämner flera bevis bland annat: ‘Aai’shah رضي الله عنها sade att när profeten صلى الله عليه وسلم antydde på besvär, så läste Jibril Ruqyah på honom sägandes:
بِسمِ اللهِ يُبْرِيْكَ و مِنْ كُلِّ داءٍ يَشْفِيْكَ ومِنْ شَرِّ حاسِدٍ إذا حَسَدَ و شَرِّ كُلِّ
ذِي عَيْن
(Muslim 4/1718)
“I Allahs namn, Må han dig kurera, och från varje sjukdom dig bota, och från det onda av den avundsjuke när han avundas, och från det onda av varje besittare av ont öga.”
Latinska bokstäver: Bismillaahi yubriika, wa min kolli daa’in yashfiika, wa min sharri haasidin idhaa hasada, wa sharri kolli dhii ‘ayn.
Nyttor:
- Detta är den enklaste metoden, och den som jag inledningsvis brukar rekommendera till personer, så att de enkelt kommer igång med Ruqyahn.
Ibn ‘Uthaymin sade om denna du’a: ”Och i denna Hadith finns det bevis att man bör läsa detta i samband med Ruqyah på denna sjuke. (Sharh Riyadh as-salihin 4/485)
- Denna mäktiga Ruqyah har väldigt stark inverkan på besatta, och speciellt på dem som är drabbade av Hasad och ‘Ayn. Och hur ska denna Ruqyah inte vara mäktig när den bäste ängeln Jibril عليه السلام läste den på den bäste profeten, Muhammad صلى الله عليه وسلم!?
- Vi lär oss att Ruqyah är ett viktigt inslag i muslimens liv då profeten personligen själv lade vikt vid det.
- Att läsa och göra Nafath.
Vad är an-nafath? Imam an-nawawi: “Nafath är att man blåser lätt utan spott. Och det råder enighet om att detta är tillåtet i samband med Ruqyahn. Majoriteten av profetens följeslagare, och efterföljare ansåg det dessutom vara rekommenderat.”
Shaykh at-tuwajiri: Det finns en mängd hadither som tyder på att profeten صلى الله عليه وسلم ibland brukade kombinera sin läsning på den sjuke med nafath, och detta praktiserades av ett flertal av sahhaba, vare sig denna nafath görs innan eller efter läsningen. Beviset är Hadith ‘Aa’ishah ضي الله عنها att “Profeten صلى الله عليه وسلم, vid besvär, brukade läsa på sig själv med al-mu’awwathaat (dvs Surah an-nas, ikhlaas och falaq) och göra nafath” Hadithen är autentisk och finns i muslim (4/1723) med flera.
Likaså berättades det att han brukade läsa och och göra nafath på sin familj.
Nyttor
A) Vi lär oss att man kan göra nafath i samband med läsningen. Observera att profeten صلى الله عليه وسلم var mån om att läsa Ruqyah på sig själv och sin familj. Det är viktigt att det finns någon i varje familj som kan Ruqyah på en grundläggande nivå.
B) Vi lär oss att specifikt läsa al-mu’awwathaat, som är mycket effektiva mot allt ont inklusive sihr (magi), och hasad (avund).
Jag har själv varit med om när man använt denna metod på en besatt broder och efter läsningen och strykningen så har det känts som att hela den strykta kroppen eldats upp.
- Att läsa och spotta
Shaykh at-tuwajiri sade: “Profeten صلى الله عليه وسلم har sannerligen godkänt två sahhabas Ruqyah, vilka båda två spottade i samband med sin Ruqyah.” Vi har till exempel den kända hadithen av abu Sa’id Al-Khudri رضي الله عنه där flera sahhaba var på resa och råkade på en stamhövding, som blev stungen av en skorpion. Så de läste Ruqyah på honom, och يتفل عليه (spottade på honom) och läste Surah al-Fatihah. Ledaren blev frisk och sahhaba berättade allt för profeten صلى الله عليه وسلم som skrattade, vilket är en typ av إقرار dvs godkännande att handlingen är legitim.
(Rapporterad av al-bukhari, se fath al Bari 4/529 och muslim 4/1727)
Nyttor
1. Det är tillåtet att spotta i samband med Ruqyahn och att det praktiserades av Sahhaba. Vikten av att läsa Surah al-Faatihah i Ruqyah. Vi ser ser hur sahaba lade vikt vid just al-Fatihah även om man också kan läsa annat.
2. Ett bevis på att Ruqyah även kan bota naturliga sjukdomar och smärtor och inte bara supernaturliga sjukdomar. Viktigt tillägg: Det är inte spottet, läsaren eller läsningen som botar. Nej, det är endast الشافي (Alshaafi, “Botaren” (Allah) som läker. ’
Läsningen och allt annat är ett medel, som Allah har givit oss för att bli friska men vår förlitan tillkommer endast Allah عز وجل.
- Att man läser medans man gör al-masah (stryker) på sin kropp.
Det tillhörde profetens صلى الله عليه وسلم Sunnah att stryka på den sjuke i Ruqyah, och beviset är flera hadither som: Hadith ‘Aa’ishah رضي الله عنها att profeten صلى الله عليه وسلم brukade söka skydd för vissa familjemedlemmar och stryka med sin högra hand på den sjuke, och läste: اللهم رب الناس، أذهب الباس, اشف أنت الشافي, لا شفاء إلا شفاؤك، شفاء لا يغادر سقما
Nyttor:
A) Det är tillåtet att stryka på sig själv eller på andra när man läser Ruqyahn. Man kan utöver koranläsning läsa du’a (åkallelser) på den sjuke som den som nämndes i hadithen.
- Att läsa, och lägga sin hand på kroppen där det gör ont och därefter gör mash (strykning).
Shaykh ‘Ali at-tuwajiri: “Det tillhörde profetens صلى الله عليه وسلم vägledning att han lade sin hand där man kände smärta, eller beordrade den sjuke att göra det på sig själv, och därefter stryka.
Skillnaden mellan denna metod och föregående (metod 4) är att i denna metod så placerar man handen stilla på det som smärtar samtidigt som man läser, därefter stryker man. Men i metod 4, så lägger man handen på kroppen och stryker direkt läsandes. Beviset är det Muslim rapporterar i (4/1728) Hadith ‘Uthman ath-athaqafi, som gick till profeten صلى الله عليه وسلم och klagade över en smärta som han började känna sedan dagen han accepterade Islam.
Profeten صلى الله عليه وسلم sade: Placera din hand där du känner smärtan och upprepa tre gånger: بسم الله (Bismillah) (I Allahs namn) samt sju gånger: أعُوذُ باللهِ وقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ ما أَجِدُ وأُحاذِرُ (A’oodhu billaahi wa qudratihi min sharri ma ajidu wa uhaadhir) (Jag söker skydd av Allah och Hans förmåga från det onda jag finner och fruktar) Och i en annan rapportering av an-nasaa’ii “فمسح” (famasaha)(och han strök efteråt). (An-nasaai i al-kubra hadith 10771)
Nyttor
1. Tillåtelsen att placera sin hand på den sjuke eller på sig själv, läsa och därefter stryka. Notera dock att en man som läser INTE ska beröra en (främmande) kvinna som inte är hennes anhörig. Detta är ett stort misstag som en del människor gör.
2. Vikten av att studera Ruqyah! Tänk om du är okunnig och någon ber dig om råd, så dömer du personen utifrån det ytliga endast. Profeten صلى الله عليه وسلم gav inget generellt råd i detta fall, utan han förstod vad det handlade om, och rådgav med Ruqyah.
Intressant notering: Detta är en hadith som är över 1400 år gammal och nämner att ‘Uthman ath-thaqafi kände en smärta i kroppen samma dag som han reverterade till Islam. Jag träffade en svensk revertit i Stockholm som började känna smärta i kroppen samma dag som hon tog sin shahadah. Jag läste på henne, och hennes djinn avslöjades.. Allahu Akbar… Mycket intressant fenomen! Kan detta betyda att shayaatin försöker gå in i revertiter när de blir muslimer, för att försöka hindra dem? Eller har de redan funnits i dem sedan tidigare och visat sig när personerna blivit troende? Allah vet bäst! Detta kräver mer forskning.
- Att läsa, göra nafath (blåsa/torrspott) med masah (strykning)
Beviset för detta, nämner shaykhen är också hadith Abu Sa’id رضي الله عنه och stamhövdingen, men ett annat narrativ där det nämns att Abu Sa’id kombinerade mellan läsning, nafath, och mash, och profetens صلى الله عليه وسلم godkände hans Ruqyah.
- Att läsa, lägga sitt saliv på sitt finger, och därefter på jorden, och sedan på den sjuke. Beviset är Hadith ‘Aa’ishah رضي الله عنها, som är rapporterad av Bukhari och Muslim, att när någon brukade antyda på besvär för Allahs sändebud صلى الله عليه وسلم eller hade en skada eller sjukdom i kroppen, så brukade han göra så här med sitt finger och säga (Sufyan bin ‘Uyaynah lade sitt pekfinger på jorden och därefter lyfte upp det för att demonstrera hadithen): بسم اللهِ تُرْبَةُ أرضِنا, ورِيْقةُ بَعْضنا,يُشفى سَقيمُنا, بإذن ربِّنا (Bismillah, turbatu arrdhinaa, wa riiqatu ba’dhinaa, yushfaa saqiimuna, bi ‘idhni Rabbina) (I Allahs namn, jorden från vår mark, och salivet från vissa av oss, botar vår sjuke, med Vår Herres tillåtelse.)
(Bukhari, se fath 10/217 Muslim, se 4/1724)
Imam an-Nawawi رحمه الله sade: “Betydelsen av hadithen är att han tog från sitt eget saliv och lade det på sitt pekfinger, för att sedan lägga det på jorden för att få spår av jorden på fingret, och därefter strök han på den sjukes drabbade område och läste denna du’a strykandes på kroppen” (Sharh Sahih Muslim av an-Nawawi 14/183)
En fråga: Vad betyder أرضنا (vår jord/mark) i hadithen? De lärda har 2 åsikter i frågan: 1. Jorden/marken i al-Madinah på grund av dess barakah (välsignelse) 2. Allmän jord/mark, och detta är majoritetens åsikt. Shaykh ‘Ali at-tuwajiri حفظه الله sade: “Den korrekta åsikten är majoritetens åsikt eftersom det finns inget bevis som specificerar just al-Madinahs jord” Shaykhen ‘Abdulmuhsin حفظه الله sade: “Dess generalisering är tydligare (att vara sant) eftersom det inte finns bevis som specifierar det att vara al-Madinahs jord.” (Sharh sunan Abi dawod 20/233, nedskriven från ljudfil)
- Att man blandar salt i vatten, och stryker med vätskan på den sjuke där denne har ont, och läser Ruqyah. Detta för den som blivit stungen eller biten av ett djur. Beviset är då profeten صلى الله عليه وسلم en dag bad och lade sin hand på marken. Plötsligt blev han stungen av en skorpion, som han sedan dödade. Han bad att man skulle hämta salt och vatten och hällde det i en skål för att sedan hälla det över sitt stungna finger, och läste surah al-falaq och an-nas. Och i en annan rapportering läste han även al-ikhlas.
(Rapporterad av ibn abi shaybah i al-musannif 5/44, och at-Tabaraani i al-awsat 6/90, med flera. Autentisk enligt shaykh Al-albani رحمه الله i , se as-sahihah hadith 548)
- Man blandar sand med vatten, gör nafath i det, och läser på det för att därefter hälla det på den sjuke. Beviset är hadith thaabit bin Qays, som när han blev sjuk fick besök av profeten صلى الله عليه وسلم som sade: “Åh människornas Herre! Avlägsna smärtan skadan från Thaabit bin Qays bin shammas” och därefter tog han sand och lade den i en behållare , blåste på den (nafath) med vatten och hällde det på honom.
(Rapporterad av Bukhari i at-Tarikh al-kabir 8/377, och Abu dawod i sin Sunan 4/10 med flera. Hadithen är Hasan (godtagbar) enligt shaykhen Bin baz. Se shaykhens majmo’ al fatawa 8/94.)
- Att man skriver verser från Koranen på något, och häller vatten på det (så att det löses upp), och sedan dricker eller tvättar sig med det. Observera: Denna metod har inget klart och tydligt bevis från profeten صلى الله عليه وسلم och därför har de lärda olika åsikter kring denna metod. Majoriteten av de lärda accepterade metoden, och använder sig av uttalanden på dess tillåtelse från flera av salaf (de tre första generationerna av muslimerna) t.ex Ibn abbas, Sa’id bin Jubayr och Imam Ahmad godkände detta. Det praktiserades också av ibn Taymiyyah och ibn Qayyim, och al-lajnah ad-daa’imah med Shaykh bin Baz i spetsen tillät detta, se fataawa al-lajnah ad-daa’imah andra samlingen 1/97.
Shaykh ‘Ali at-tuwajiri ger oss en nyanserad dom: “Även om denna metod är tillåten, så är det bättre att lämna den eftersom det som har rapporterats av profeten صلى الله عليه وسلم är tillräckligt.” Shaykh Saalih al Fawzan sade precis samma sak i al-muntaqa min fatawa al Fawzan 1/72.
Viktiga punkter: Som ni märker är Ruqyah inte något särskilt komplicerat eller extremt som man ser i skräckfilmer där en så kallad “excorsist” måste binda den sjuke på sängen med kedjor och hålla en helig bok aggressivt mot pannan. Ruqyah i Islam sköts professionellt och enligt givna, sansade och rationella föreskrifter. Vissa som gör Ruqyah läser knappt på personen, utan det är mest slag eller att man känner på kroppen “för att upptäcka eventuella djinner”, vilket kan ifrågasättas. Varför lämnar man profetens صلى الله عليه وسلم och sahhabas praxis för andra saker? Varför ska man hålla på med sånt och lämna dessa 10 metoder, som kommer direkt från Sunnah och salafs praxis?
Var kritisk, och fråga alltid vart folk får sina metoder ifrån. Svälj inte kunskap. Filtrera den.
Vilken av dessa 10 metoder är bäst?
Allah vet bäst. Men profeten صلى الله عليه وسلم praktiserade och lärde oss flera metoder och vi kan därför kombinera utifrån det vi känner passar och gagnar oss bäst. Rent generellt brukar jag rekommendera nybörjare att börja med metod 1, och därefter avancera vidare.
Kan man läsa på vatten, honung, olivolja, habbat sawdaa’ och liknande och därefter förtära eller tvätta sig med det? De lärda har olika åsikter, men den korrekta åsikten är att det är tillåtet, och det har visats ge positiv effekt. Men man ska inte låta detta ta för mycket tid av ens Ruqyah, utan man kan se detta som ett komplement till ens läsning, för att skada dessa demoner både utifrån och inifrån. Shaykh Bin Baz frågades om detta och svarade: “Det finns ingen skada skedd i att läsa Ruqyah i vatten, för att därefter dricka det eller duscha i det. Allt detta är tillåtet. Ruqyah kan utföras på den sjuke med nafath, eller på “Ruqyahvatten” (vanligt vatten man läst på) som dricks eller duschas med. Allt detta är tillåtet. Det har bekräftats från profeten صلى الله عليه وسلم att han: “gjorde Ruqyah på Thaabit bin Qays bin shammas genom att läsa på vatten och därefter hällde det över honom.”
(Binbaz.org.sa)
Detta är en kort sammanfattning i ämnet och jag hoppas att det varit till nytta för läsaren och gett en bättre inblick i hur Ruqyah praktiserades på profetens صلى الله عليه وسلم tid. Må Allah sända frid och välsignelser över vår älskade profet, som brydde sig om sin Ummah, och lärde oss allt detta! Sannerligen beskriver Allah honom väl när Han sade: رحمة للعالمين (Rahmatun lil’alemin ) (En barmhärtighet till skapelsen) (Anbiyaa 107)
Artikeln är huvudsakligen baserad på boken الاستشفاء بالقران الكريم s. 33-45 Av Shaykh ‘Ali at-tuwajiri