Så här gör en duktig Raaqi

Av någon anledning väljer man den mest kompetenta läkaren som har bred erfarenhet och rätt kunskap. Det är inte något som människor brukar ta lätt på.

Det berör ju trots allt vår hälsa, eller hur?

 

Med den här artikeln vill jag belysa att en Raaqis arbete är minst lika professionell.

I alla fall: BÖR vara det.

 

Precis som en läkare går igenom medicinska och analytiska processer för att komma fram till rätt medicin och behandling, så funkar en Raaqis arbete väldigt likartat.

Så här behandlar en erfaren Raaqi sina patienter.

Patienten börjar berätta om sina problem och varför hen tror att Ruqyah kan vara ett aktuellt.

 

FÖRUNDERSÖKNINGEN

Det första en Raaqi gör är att undersöka om patientens symptom beror på naturliga eller övernaturliga orsaker.

Det kan vara Sihr, ja, men det kan mycket väl vara psykologiska, kulturella, biologiska eller fysiska orsaker som inte har något med djinner eller onda ögat att göra. Här behöver man göra ett analytiskt detektivarbete och ställa frågor som utesluter det ena och det andra.

Det är inte alltid lätt eftersom spirituella och psykologiska symptom är många gånger lika varandra och t.om identiska ibland. Men en erfaren Raaqi kan i de flesta fall upptäcka viktiga mönster kvickt.

 

I förundersökningen ligger ett stort ansvar på Raaqins axlar.

Man har inte råd att göra felbedömningar precis som läkaren som ska operera en tumör. Det blir extra viktigt att yttra sig korrekt när även äktenskap och barn är inblandade. Inte minst om man är drabba av Sihr Qitaal, dödsmagi, som är konstruerat för att avsluta en människas liv.

Vid minsta osäkerhet kommer man rekommendera Ruqyah som en säkerhetsåtgärd, vilket vi kommer att nämna sen. Det är inte heller ovanligt att Raaqin rekommenderar både Ruqyah och vård.

 

Genom att undersöka patientens historik, journal, kontext, initialskedet som ledde till symptomen och eventuella nyckelpersoner i fallet, så lägger Raaqin ihop ett komplext pussel som bildar en tillfällig hypotes och förklaringsmodell kring vad man tror kan ligga bakom symptomen.

Om det inte finns några som helst tecken på spirituella symptom så hänvisar man till en legitimerad läkare eller psykolog. En Raaqi  går INTE utanför sin expertis utan är försiktig med att yttra sig utan kunskap.

 

BEHANDLINGEN

Om en Raaqi bedömer Ruqyah vara aktruellt, så ger Raaqin instruktioner i hur Ruqyah fungerar och förklarar dess grundläggande fundament. Det är väldigt sällan en Raaqi behöver läsa på en patient, utan i 99% av fallen så räcker det med att patienten lär sig självruqyah.

Även i de fall som man behöver en Raaqi, så brukar en Raaqi oftast läsa någon gång eller några få gånger och därefter lägger man ansvaret på personen själv och/eller anhöriga. Om personen är inkapabel, så läggs ansvaret på personens nära och kära som får utbilda sig och hjälpa till att behandla den drabbade.

 

Raaqis har varken tid, resurser eller vilja att läsa på många människor och folk tar Raaqis för givna att de alltid ska finnas där. Verkligheten är att vi är minst lika upptagna som alla andra med heltidsjobb, familj, träning och socialt liv, och Ruqyah tar timmar. Därav är det av ytterst viktig att drabbade fokuserar på att utbilda sig själva så de inte blir beroende av en Raaqi.

Problemet är att det knappt finns några Raaqis. Ja, det är ett separat problem.

 

Ansvaret är dock inte enbart Raaqis.

Alla har ett ansvar att vaka över sin familj.

 

Det är ett vanligt förekommande missförstånd att Raqis finns där för att läsa på folk. Nja, snarare läser man i mer extrema fall där patienten och familjen inte klarar av det själv. Raaqins främsta uppgift är utbildning och behandling av de mer komplexa fallen som kräver expertis och erfarenhet. Det är långt ifrån många fall.

 

PROFESSIONELLT

Om Raaqin behandlar patienten personligen så sker detta i enlighet med islamisk praxis och preciserad professionalism.

En manlig Raaqi kommer exempelvis aldrig vara  ensam med en kvinna i enrum. Inte heller kommer han att beröra henne.

En Raaqi kommer inte göra som en person gjorde: Man sätter på koranrecitation: om hen reagerar så säger man att det är positivt och om hen inte reagerar så anses hen vara frisk.

Om Raaqin är osäker på om det beror på djinner (onaturligt) eller något naturligt, så kommer man bli ombedd att kontrolläsa på sig själv regelbundet en längre period för att säkerställa att man är frisk. Det skadar aldrig att göra Ruqyah på sig själv även om det senare visar sig att man är frisk.

 

TYSTNADSPLIKT

Precis som läkaren och psykologen har Raaqin en outtalad tystnadsplikt som måste respekteras och hållas!

Vilka som är besatta och vilka som gått igenom vad angår ingen utomstående människa. Det här är ett känsligt ämne som Raaqin tar med sig till graven. Man behöver varken ”lova” eller ”skriva under” något för att hålla det hemligt utan det här är ett axiomatiskt faktum och i enlighet med islamisk praxis. Det gäller ALLA och inte bara Raaqis: sprid inte folks hemligheter och frukta Allah.

 

UPPFÖLJNING

I en del fall kan det vara bra att man uppföljer fallet för att kontrollera att allting gått bra till. Det gäller speciellt i dem mer komplexa fallen.

Men den här artikeln vill jag belysa att islamisk Ruqyah är en kunskaplig, professionell och vacker metod och behandling. Det är inte som man ser på skräckfilmer.

Raaqins arbete är ett professionellt uppdrag med målet att granska och behandla i ljuset av kunskap, försiktighet och precision.

Eller med bättre ord: I ljuset av Quran & Sunnah.

 

 

Kommentera nedan era egna erfarenheter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *