Den stora tråden om Ögat

I den här artikeln besvarar vi flera frågor såsom:

 

– Vad menas med ’Ayn (ögat) och Hasad?

– Vilka skador kan ögat orsaka?

– Hur kan man förebygga att bli ögad?

– Hur botar man sig från ögat?

– Vilka tillåtna och förbjudna metoder finns det för att bota sig från ögat?

– Hur ögar man?

– Vilka kan öga en?

– Vilka sympton finns det för att man blivit drabbad av ögat?

 

Profeten (Sallahu ’alayhi Wa sallam) sade: ”Ögat är sant och om det skulle finnas något som skulle kunna hinna ifatt ödet, så skulle det vara ’Ayn (Ögat).”

(Muslim 2188)

 

’Ayn är ett arabiskt ord som kan ha många olika betydelser men man syftar för det mesta på ”ögat”. Den kontextuella betydelsen är att ens öga, ens blick, ser något som den tycker om och följaktligen kan orsaka skada på det/den som man tycker om.

Eller med andra ord: Ens förtjusning av något kan skapa en skadlig effekt, vilket kan ske medvetet eller omedvetet. Det är det man brukar syfta på när man säger ”onda ögat” eller ”Ayn”.

Detta kan även ske om man är blind, så det är inte begränsat till själva synen i sig, vilket ibn Qayyim nämner.

 

Så, även blinda människor kan öga andra; det handlar om att man beaktar något med  förtjusning och är inte begränsat till endast synen. (Zaad al-Ma’ad s.149)

 

Vilka kan öga?

Ibn Qayyim nämner att både människor och djinner kan öga varandra. Så, om man har blivit ögad, så behöver det inte alltid vara vara orsakat av en människa utan det kan också komma från en djinn.

Hur ögar man?

Shaykh Khalid al-Hibshi nämner olika sätt:

– Det kan vara via blicken utan att man säger något.

– Men det kan också vara genom tal utan att man ser det man pratar om. Man kanske beskriver det eller nämner dess goda egenskaper.

– Ayn kan även ske genom att man rör, luktar eller känner på det berörda. Eller att man ”tänker” och ”fantiserar” om det.

Så, vi förstår genom detta att ögats skadliga effekter inte är begränsat till ögat eller blicken utan det kan ske via människans övriga sinnen, men det kallas för just Ögat, förmodligen för att det är det mest förekommande sättet.

Hur stark är ögats effekter?

Profeten (Sallahu ’alayhi Wa sallam) sade: ”Ögat är sant och om det skulle finnas något som skulle kunna hinna ifatt ödet, så skulle det vara Ögat (’Ayn).

(Muslim 2188)

Hadithen tyder på att Ögat inte bör undermineras. Dess styrka och kapacitet är så enormt att det nämns i sammanhang med Allahs öde som ingen människa kan undfly.

Denna styrka kan mätas på olika sätt.

  1. Ögats kapacitet

Ögat är ett av de starkaste om inte det starkaste medlet för skadegörelse. Det kan orsaka alla möjliga typer av skador: Fysiska, psykiska och spirituella. Det kan orsaka olyckor, död, galenskap och förstöra folks hus, egendomar,  boskap, barn och relationer.

  1. Ögats snabbhet och avstånd

Ögats styrka ligger också i snabbheten och begränsas inte av avstånd.

En person i Europa kan tala i telefon med någon i Australien där den ena prisar den andra och på sekunden kan den andra falla ner trots det stora avståndet mellan parterna.

Det är inte alltid ögat går igenom och ”träffar”men när den väl går igenom så kan det ske omedelbart i vissa fall.

  1. Ögats långvariga skada

Det behöver inte alltid vara så, men ögats effekter kan stanna kvar i många år om det inte behandlas. Shaykh al-Hibshi nämner att det är något han personligen bevittnat; en syster som blev ögad andra månaden efter födsel och ögats effekter stannade hos henne tills hon blev 30 år gammal och därefter blev hon frisk.

Detta gäller även om man är påverkad av djinner och Sihr. Om man INTE behandlar det och tar det seriöst så kan det stanna hos en i många år.

  1. Ögats omfattning

Ögats effekter omfattar både konkret substans (som man kan röra) och det abstrakta, som inte går att ta på. Låt oss ta några exempel:

Intellektet

– Ens klokhet, memorering, koncentration, förståelse m.m

Försörjning

– Pengar, inkomstvägar, jobb m.m

Skönhet

– Håret, huden, kroppsdel m.m

Ens religiositet

– Koranläsning, bön, dyrkan m.m

Ens karaktär

– Blyghet, givmildhet, ödmjukhet m.m

Ens äktenskap

– Lyckan i relationen, sex och samlevnad, graviditet m.m

Kroppens egenskaper

– Snabbhet, hälsa, styrka m.m

Djur

– Sjukdom, död, skador m.m

Växter

– Brand, förstörelse, vissnande m.m

Konkret materia

– Bilar, smycken, telefoner m.m

 

Det här är bara några exempel och rent generellt kan man säga att ögat kan påverka allt, men allt sker i enlighet med Allahs vilja och fullkomliga visdom.

Alltså kan inget skada en förutom med Allahs vilja. Man ska inte falla i extremism och tro att all världens problem beror på Ögat, men samtidigt ska man inte underminera dess påverkan på individer, grupper och samhället heller. Speciellt nu när sociala medier dominerar samhällen.

 

Vad händer när man blir träffad av ögat och vilka sympton finns det?

När man blir påverkad av ögat kan man få fysiska, psykiska eller spirituella besvär, men vi behöver först förstå 2 principer när vi betraktar dessa symptom:

  1. Följande symptom är bara några exempel. Det finns många fler sympton och besvär som kan indikera på att man blivit ögad.
  2. Bara för att man har ett eller flera av dessa symptom så behöver det inte betyda att man är ögad. Dessa är endast indikatorer och det är därför bra att man kombinerar Ruqyah med sjukvård ifall man lider av besvär.

– Om man tidigare har ägt något, så kan den gå sönder direkt eller en kort stund efter att man blivit ögad.

– Om det är ens hälsa, så blir man sjuk och vanlig medicin kan i vissa fall inte hjälpa en.

– Om någon ögade en viss kroppsdel kan man få märken och besvär just på den delen av kroppen. Så, om det gäller exempelvis ens hår, så kan man börja tappa hår. Man kan även få märken, blåsor och liknande besvär.

– Om man har blivit prisad över att man memorerar Koranen snabbt, så kan man känna kraftiga försämringar i ens läsning utan förklarliga anledningar.

– Om man blivit ögad i hur duktig man är i att tala under intervjuer så kan man plötsligt bli väldigt osäker och kan knappt svara på frågor trots att man egentligen är väldigt bra på det.

– Om man blev ögad i hur duktig man är i att ta hand om sin tid och får saker gjort kan man känna sig väldigt lat, glömsk, och energilös utan någon särskild anledning.

– Man kan känna ett oförklarligt tryck i bröstet.

– Man känner värme/kyla utan någon anledning.

– Migrän.

– Oförklarliga smärtor i kroppen.

– Läkaren hittar inga anledningar till ens besvär och alla prover visar att man är frisk.

– Små barn gråter konstant utan någon anledning.

– Man känner sig sjuk utan att kunna identifiera varför eller hur. Man ”bara känner sig” dålig. Efter Ruqyah så mår man mycket bättre.

– Man kan drömma om ögat, att man blivit ögad av någon, se katter i drömmar, hundar, insekter, skorpioner. Man kan se någon från ens familj eller bekant som stirrar på en som om de ögar en. Man kan se verser i Koranen om Ayn/hasad osv.

Det är dock viktigt att man är försiktig med att anklaga människor baserat på drömmar. Drömmar är inte alltid sanna.

 

När man blir ögad, så blir man extra sårbar för att bli besatt av en djinn. Om man blivit ögad och följaktligen besatt av en djinn, så kommer man även ha sympton för mass (besatthet), som är ett helt eget kapitel. Detta är en egen kategori med en rad olika sympton och vi hänvisar därför till artikeln ”Hur vet jag om jag är besatt av en djinn?”

Alltså, när man blir ögad så finns även risken att man får en djinn på köpet som kommit in via ögat, men det behöver inte alltid vara så, utan man kan vara ögad utan att vara påverkad av djinn, vilket är det vanligaste utfallet.

 

Vad kan man göra för att förebygga att man råkar öga någon?

  1. När man blir förtjust i något vare sig det är något hos en själv eller hos någon annan så ska man göra dua (åkallan) att Allah ska skänka Barakah (välsignelse) genom att t.ex säga ”Allahumma Baarik” eller ”Baaraka Allahu feek” eller liknande.

Vad är beviset?

På profetens tid (Salla Allahu ‘alaykum wa Sallam) fanns det en sahhabi (följeslagare) som hette Sahl Ibn Hunayf. En dag tvättade sig Sahl i närvaron av en annan sahhabi ’Amir bin Rabi’ah. Sahl var en vit man med vacker hud. Hos araberna kunde detta vara exotiskt då de flesta var bruna av solen.

När ’Amir såg detta, så sade han

مَا رَأَيْتُ كَالْيَوْمِ وَلاَ جِلْدَ عَذْرَاءَ

”Jag har inte sett något som det jag såg idag, inte ens likt en jungfrus hud”

Plötsligt mådde Sahl dåligt på plats och han blev sämre efter en stund. Han kunde inte gå, så någon annan gick till Profeten (Sallahu ’Alayhi Wa sallam) och berättade vad som hade hänt mellan Sahl och ’Amir. Profeten gick genast till Sahl, som berättade vad som hade hänt. Profeten (Sallahu Allahu ’alayhi Wa sallam) sade till ’Amir: ”Varför dödar en av er sin broder?! Varför sade du inte ”Må Gud välsigna dig?! Sannerligen är Ögat sant, gör Wudho åt honom.”

Så, ’Amir tvagade sig med vatten, som Sahl fick ta del av och blev frisk.

(Muwatta Kapitlet om al-Ayn hadith 1)

Hadithen bevisar att ögat kan orsakas av rättfärdiga människor som inte avsåg att öga. Därför är det väldigt viktigt att man åkallar Allah med Barakah (välsignelse), så man inte råkar skada någon.

Ibland är det inte utomstående som ögar en utan du själv som ögar dig själv. Så, man ska också göra dua åt sig själv, familj och barn.

  1. Att man gör sin Dhikr (åminnelser) och läser Koranen regelbundet
  2. Att man gör så gott man kan i att undvika att ständigt kolla på folks saker.

 

Vad kan man göra för att förebygga att bli ögad själv?

  1. Vissa människor är kända för att ständigt öga andra. Om man kommer i kontakt med en person som man befarar kan öga en, så ska man be Allah om skydd från Hasad och Ayn. Samt att man själv gör dua för sig själv med Barakah då man även kan öka sig själv, precis som vi nämnt. Tittar du dig själv i spegeln och tycker att du ser vacker ut? Säg ”Allahumma baarik”.
  2. Att man är noggrann med att dagligen utföra sin Dhikr efter varje bön, innan man sover, när man kommer hem osv. Och även de specifika dua där man söker skydd hos Allah från allt ont som man läser morgon och kväll.

För detaljer, läs artikeln ”Lämna aldrig din Dhikr”. Där förklarar vi och ger exempel på daglig Dhikr som varenda muslim borde läsa.

 

  1. Att man är diskret och döljer sina gåvor, speciellt framför människor som man befarar kan öga en.

Att öga någon kan ske oavsiktligt. Det är exempelvis inte klokt att berätta till sin vän vars bil precis gått sönder att man köpt en helt ny bil. Agera rationellt. Exponera inte era liv på sociala medier mer än nödvändigt.

 

  1. Man säger ”bismillah” innan man tar av sig kläder så att djinner inte kan se en naken och därmed öga ens skönhet.

Profeten (frid och välsignelser vara över honom) sade i betydelse: ”Att säga ”Bismillah” är skyddet mellan människans ’Awrah (privata delar) och djinnerna när man tar av sig kläderna.”

(Sahih Jami’ as-saghir, autentisk enligt Shaykh al-albani)

 

  1. Att man läser Surah al-Falaq och an-Nas
  2. Att man håller sig borta från synder och allt som tar en längre bort från Allah. Synder är en stor orsak till att bli ögad. Fundera över vilka bilder ni lägger upp på sociala medier, speciellt om de är förbjudna.

Allah säger i Koranen:

”Ingen motgång drabbar er som inte är en följd av era EGNA händers verk; ändå är det mycket som Han förlåter.”

(42:30)

 

  1. Att hålla fast vid och praktisera religionen vare sig det är invändigt eller utvändigt är detta det bästa sättet att skydda sig från onda ögat. Bön, välgörenhet, Dhikr, fastan och religionen i dess helhet. Studera din religion och i synnerhet religionens grunder som Tawheed (moneteism) och ’Aqidah (troslära).

Profeten (Sallahu Allahu  ’alayhi wa sallam) sade:

احفظ الله يحفظك احفظ الله تجده تجاهك

”Bevara Allah, så kommer Allah att bevara dig! Bevara Allah, så kommer du att finna Honom framför dig”

(Tirmithi)

 

Ibn ’Uthaymin (Rahimahullah) sade: ”Dvs bevara Allahs gränser så kommer han att bevara dig i både dina religiösa och världsliga angelägenheter”

(Sharh Hilyah Talib Al-‘Ilm)

 

Detta inkluderar också att man ska ha Tawakkul till Allah: att man förlitar sig på Honom att Han kommer att skydda en från Ayn samtidigt som man tar till sig dem medlen som finns för att skydda en.

Vissa människor har en överdriven rädsla av onda ögat. Men en muslim ska varken förstora eller underminera ögats påverkan. Man ska fokusera på att ta dem råden religionen gett oss för att skydda sig från ögat, därefter förlitar man sig på Allah och [mer än så kan man inte göra.] Ingen kan skada oss förutom med Allahs vilja.

 

Vad gör man om man är påverkad av ’Ayn?

Svaret kan delas in två scenarier.

Antingen vet man vem som ögat en eller så vet man inte.

Om man vem det är som ögat en så ska man:

Be personen att göra Wudho. Det vattnet ska man tvätta sig med.

Beviset är dels Hadith Sahl som vi nämnde där Profeten (Sallahu Allahu ’alayhi Wa sallam) beordrade ’Amir att göra wudho åt Sahl och dels detta uttalande från ’Aishah, må Allah vara nöjd över henne: ”Ögaren brukade beordras att göra wudho som den ögade sen brukade duscha med.”

(Abu Dawid 3880, autentisk enligt al-Albani)

 

Men i många fall vet man inte vem det är som har ögat en. Då har vi andra lösningar.

  1. Läsa Ruqyah på sig själv

Man läser Koranen på sig själv med avsikt att bli frisk från ’Ayn eller så har man en allmän avsikt att man ska bli frisk från allt ont. Det är bra att man lägger extra fokus på kapitel som Fatihah, Nas och Falaq men hela Koranen är Ruqyah.

Man kan även läsa du’a och Dhikr (åminnelser) som har kommit från Sunnah som t.ex:

a)

بِاسْمِ اللَّهِ يُبْرِيكَ، وَمِنْ كُلِّ دَاءٍ يَشْفِيكَ، وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ، وَشَرِّ كُلِّ ذِي عَيْن

(Sahih Muslim, Hadith: 2185)

“I Guds Namn namn: Må Han göra dig frisk och hela dig från varenda sjukdom och från den avundsjuke när han är avundsjuk och från det onda ögat.”

Bismillahi Yobriik. Wa min kolli daa’in yashfiik. Wa min sharri haasidin ithaa hasad Wa sharri kolli thii ’Ayn.

 

Denna dua är den du’an ängeln Djibril läste när han gjorde Ruqyah på Profeten صلى الله عليه وسلم. I denna Ruqyah nämns att man söker skydd från allt ont allmänt och Hasad/Ayn specifikt, så det är en effektiv Ruqyah direkt från Sunnah och det Profeten ﷺ själv fick läst på sig själv av ängeln Djibril, alayhissalaam.

b)

أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق

A’ootho bikalimaati-llaahi-ttaamaati min sharri maa khalaq

 

”Jag söker skydd med Allahs kompletta ord från allt ont Han skapat”

De lärda nämner att det är okej att läsa generell Dhikr eller dua som inte kommit från Quran eller Sunnah så länge den inte innehåller förbjudna meningar som att man söker hjälp från profeten صلى الله عليه وسلم eller någon annan än Allah. Men det bästa är utan tvekan det som kommit från Quran och Sunnah.

(Se fath al-Baari 4/457)

 

  1. Göra mycket du’a (åkallan) samtidigt som du är övertygad om att Allah kommer att besvara dig.

Profeten ﷺ sade:

”Er du’a (åkallan) accepteras så länge ni inte har för bråttom sägandes ”Jag åkallade min Herre, och Han accepterade inte min åkallan”.”

(Muslim 6870)

 

  1. Dricka Zamzam eller vanligt vatten som man läst Ruqyah på.

Profeten Muhammad (Må Allah hylla och sända välsignelser över honom) sade: “Zamzams vatten är välsignat, och det tjänar som föda och botemedel mot sjukdom.” (Ahmad)

(Zamzam.se)

  1. Förtära och/eller att man smörjer sig med olivolja. Speciellt olivolja man läst på.
  2. Konsumera Honung. Speciellt honung man läst på.

Allah säger i Koranen:

“Och en saft av skiftande färg sipprar fram ur dess [inre] i vilken det finns läkande ämnen [till nytta] för människorna. I allt detta ligger helt visst ett budskap till människor som tänker.”

(16:69)

 

  1. Habbat sawdaa’ (Black seed)

Shaykh al-Hibshi nämner att man kan använda det på olika sätt:

– Förtäring

– Duscha i det

– Inandas det som rökelse

– Smörja sig med det.

Man kan även läsa på det innan man konsumerar det.

Profeten ﷺ sade:

”Sannerligen så är Habbat sawdaa’ ett botemedel mot all sjukdom förutom döden.”

(Bukhari 5687)

 

  1. Hijaamah

Shaykh Khalid al-Hibshi: ”Det är ett botemedel mot all sjukdom. Det är en metod som många människor försummat. Vi har sett dess otroliga effekter mot Ayn, Sihr och annat. Men man ska inte överanvända Hijamah, utan det använda måttligt i enlighet med behovet”

Därefter nämner shaykhen en Hadith:

”Djibril informerade mig att Hijamah är det nyttigaste människan har botat med”

(Sahih al-Jami as-Saghir 218)

 

  1. Att man gör mycket Istighfaar (ber om förlåtelse) och Tawbah (ånger) för sina synder.
  2. Var tacksam över den prövningen Allah skänkt dig och försök se det positiva i det negativa. Kanske Allah prövade dig med detta för att du ska återvända till Honom och läsa mer av Koranen?

 

Finns det förbjudna metoder i att bota sig från ögat?

Ja, tyvärr använder vissa muslimer en del metoder som går emot religonen med tron att detta ska läka deras problem.

Låt oss ta några exempel:

  1. Amuletter, halsband och olika objekt som påstås skydda en från onda ögat eller annat.
  2. Förbjudna rökelser

Ibland kan magiker använda sig av rökelser som en ritual i deras arbete med magin. Man ber patienten att inandas denna rökelse som en del av processen för att ”bli frisk” eller skydda sig från djinner osv. Allt detta är haram om det kommer från magiker. Beträffande vanliga rökelser så har de lärda olika åsikter om det.

 

  1. Att man går till rättfärdiga människor eller profeters gravar i hopp om att detta ska ge dem shifaa (botemedel).
  2. Alla typer av knutar, ringar eller delar från djur och dylikt som man tror skyddar en är inte tillåtna. Detta brukar praktiseras av magiker, men många okunniga muslimer faller tyvärr för detta.
  3. Att man besöker magiker och ber dem om tjänster för att bli frisk från ögat. Dessa magiker kommer göra saken mycket värre långsiktigt.
  4. Att man tvättar sig med orenlighet (Najaasah) som t.ex urin från den man tror har ögat en.
  5. Att man läser diverse siffror, fraser eller namn för att kalla på djinner som man tror ska bota en på något sätt.

Man ska inte heller använda sig av halsband med koranverser. Koranen är till för att läsas och inte hängas runt halsen.

 

Vad är Hasad?

Hasad är att man pga avundsjuka vill att någon ska förlora en gåva som den fått. Det är en allvarlig synd som har samma påverkan som ’Ayn. Symptomen för Hasad och Ayn är generellt sett likadana.

 

Detta är en kort sammanfattning av al-Ayn. Artikeln är huvudsakligen baserat på Shaykh al-Hibshis artiklar om ämnet på sin hemsida alroqya.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *