Fake Raaqis (5)

Ruqyah är en mystisk värld med många gråzoner. Det är inte alltid lätt att veta vilken ”Raaqi” som är legitim och vilken typ av ”Ruqyah” som är godkänd islamiskt. Faktum är att många av dagens Raaqis kommer med ytterst märkliga koncept och påståenden som saknar religiös grund.

Det är därför ytterst viktigt att lekmän lär sig grunderna i Ruqyah och utövar kritisk tänk.

Svälj inte allt du läser eller hör utan att filtrera information kunskapsbaserat från Quran, Sunnah och de lärdas förklaringar.

 

En ”Shaykh” eller ”Raqi” kan ha hundratusentals följare på sociala medier men det gör inte honom till en legitim person. Jag har sett hur ”kända Raaqis” har extremt många följare och som samtidigt kommer med väldigt udda uttalanden inom Ruqyah.

 

Många Raaqis börjar oftast med korrekt avsikt och sund metodik men, med tiden blir han prövad och förblindad och gör väldigt opassande saker i samband med Ruqyah. Detta har blivit ett globalt problem i synnerhet i väst där det råder brist på islamisk kunskap bland lekmän som suger åt sig all information filterlöst.

 

Hur löser vi det här problemet?

Jo, genom att man alltid vänder sig till Quran, Sunnah och de erkända lärda från Ahl us Sunnah. Varje påstående och varje metod ska och måste vägas utmed denna vågskål.

 

Om en Raaqi kommer med ett påstående behöver man funder över vilka respekterade lärda innan honom har sagt detta.

Om en Raaqi utför Ruqyah på ett speciellt sätt: Vilka lärda har godkänt detta? Finns det något i Islam som legitimerar det eller förbjuder Islam det? Isåfall, enligt vem? Källor? Kolla upp! Var kritisk!

Granska, sök och ifrågasätt konstruktivt.

Det här ”tänket” är inte specifikt för Ruqyah utan omfattar hela religionens grenar.

 

Och en till sak att beakta: en Shaykh är inte samma sak som Raaqi. Bara för att man är en ”Shaykh” eller ”imam” så betyder det inte de facto att denna person är lämplig när det handlar om Ruqyah.

Omvänd ekvation gäller.

Bara för att någon är en ”RaAqi” så betyder det inte att han nödvändigtvis är en ”Shaykh”. Han kanske kan uttala sig inom Ruqyah, men där stannar det.

Dessa premisser är viktiga att känna till så att vi vet hur vi ska förhålla oss till olika målgrupper och filtrera information korrekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *