Många muslimer har lärt sig att inte yttra sig utan kunskap om Islam, som Koranen och trosläran, men av någon anledning verkar ”Ruqyah” utgöra ett undantag.
Jag är med i flera muslimska Facebook-grupper och har sett en återkommande trend.
Jag ska ge ett konkret exempel.
För några dagar sedan skrev en anonym person ett inlägg i en FB-grupp för muslimer.
Personen sökte hjälp inom Ruqyah och var i behov av vägledning och kunskap. En av kommentarerna var ”Om du läser Koranen fel på dig själv så blir det ingen effekt, låt en Imam läsa på dig.”.
Var har personen fått detta ifrån?
Är svaret faktabaserat eller är det en spontan verklighetsfrånvänd evidensfri gissningslek?
Vad händer med en människa som är i desperat behov av Ruqyah; om den tror att dess läsning inte gills eftersom han eller hon inte läser perfekt?
Man kommer inte läsa på sig själv och ens problem eskalerar pga en felaktig premiss: att man behöver kunna flytande arabiska eller stor del av Koranen för att ens läsning ens ska ge effektm vilket inte är korrekt. Vad händer då med konvertiter och nypraktiserande? Om detta stämmer så ligger de rätt risigt till, eller hur?
Förstår inte folk att Ruqyah är på liv och död? Det är INTE okej att tala utan kunskap inom Islam och Ruqyah är en del av Islam och utgör inget undantag.
Verkligheten och erfarenheten tyder på motsatsen. En bristfällig läsning ger fortfarande önskad effekt så långe det inte är så pass fel att man inte längre läser Koranen utan något annat. Man behöver varken kunna arabiska eller Koranen utan det räcker att man läser al-Fatihah och upprepar den.
Ett annat exempel är en perosn som hade en extrem variant av Djinn-problem och sökte råd i en liknande grupp.
Den kommentaren som finns mest ”likes” var ”Läs Baqarah i huset” eller ”Sätt på Baqarah i huset”.
En person som lider av ett specifikt problem behöver en specifik lösning och inte generella råd. Att läsa Baqarah i huset om man har problem med Djinn är inte det första rådet man ger om personer lider av mass (besatthet) utan man måste först dechiffrera situationen: vad är det exakta problem?
Är det Sihr? Mass? Hasad?
Har de testat Ruqyah?
Utförs Ruqyahn korrekt?
Om du är besatt av en Djinn så kommer de inte att försvinna av att man sätter på Surah al-Baqarah i huset.
Ibland är det inte lekmän som kommer med dylika okunniga råd eller antaganden utan det är respekterade Imamer som lär ut Islam men som inte är just insatta inom Ruqyah-världen.
Att översätta fatawas från böcker kan alla, men den praktiska erfarenhet ska inte underskattas.
Erfarenheten är enormt betydelsefull och det påverkar hur man svarar på frågor.
Vad försöker jag säga?
Svenska muslimer behöver behandla Ruqyah professionellt, akademiskt och kunskapligt.
Precis som kunskapen om Hadith.
Precis som kunskapen om Tafsir.
Precis som kunskapen om Aqidah.
Men vi behöver gräva djupare i kaninhålet.
När vi nått botten förstår vi tills slut varför liknande antaganden får acceptans och spridning och det är eftersom människor inte har utbildats inom Ruqyah korrekt.
Men förhoppningsvis är vi vittnen till en början på ett nytt paradigmskifte inom svensk Ruqyah.
Ett nytt svenskt community av muslimer med en bättre uppfattning om Ruqyah. Fortsätt att sprida informationen för ni alla gör stor skillnad.