Kollektiv Ruqyah

Vanligtvis så brukar en Raaqi läsa på en patient i taget. Med kollektiv Ruqyah så läser en Raaqi på flera patienter samtidigt.

Så, är detta tillåtet?

 

De lärda har olika åsikter inom frågan. En del lärda har en mer traditionell syn på Ruqyah och förbjuder det med argumentet att det inte förekommer texter i den islamiska litteraturen som tillåter det, medan andra lärda anser det vara tillåtet eftersom det inte finns något förbud i religionen som förbjuder detta.

Exempel på nutida lärda som tillåter kollektiv Ruqyah är Shaykh Salih al-Usaymi, Shaykh Sulaymaan ar-Ruhayli och Shaykh Khalid al-Hibshi i kontrast till den andra åsikten som hålls av Shaykh Saalih al-Fawzaan och andra.

Båda åsikter är legitima och man får välja den åsikten man anser är närmast tll sanningen.

Vilken ställning tar Ruqyahbasen?

 

Som det mesta inom Islam är fiqh-relaterade frågor sällan svart på vitt. Beroende på situationen kan något bli rätt i en stund och fel i en annan stund.

Det korrekta är att det är tillåtet om det finns ett behov. Men, vi bör dekonstruera frågan professionellt och se ett helhetsperspektiv.

Den senaste perioden har antalet drabbade av spirituella sjukdomar ökat och det har skapat en överbelastning för Raaqis pga. brist på tid och antalaet drabbade människor. I detta fall är kollektiv Ruqyah, där Raaqin läser på flera, en bra lösning i synnerhet på platser där det råder brist på Raaqis.

 

Men, vi är inte helt för kollektiv-Ruqyah i alla situationer. Det finns problematiska element och här följer några exempel:

  • Kollektiv-Ruqyah är ett populär metod bland Fake Raaqis vars syfte är att optimera sina intäkter. Man tjänar mer pengar av att läsa på flera samtidigt än en person åt gången. När Shaykh Fawzaan förbjuder detta, så är detta just en av anledningarna som han nämner.

 

Detta gäller givetvis inte alla Raaqis eftersom somliga är genuina och uppriktiga och vars primära syfte är att effektivisera tiden. Men vi uppmanar människor att vara på sin vakt och endast ta emot hjälp från pålitliga människor vilkas tro och metoder är sunda. Orimligt stora summor brukar oftast vara en varningssignal och en indikator på att man endast är ute efter pengar.

2) En utspridning av Kollektiv-Ruqyah motarbetar konceptet ”själv-Ruqyah” som är idén att den bästa Ruqyahn är den man läser på sig själv i ljuset av Hadithen som uppmanar muslimen att inte göra istirqaa’ dvs be om Ruqyah (förutom vid behov).

Många muslimer har en förvrängd bild av Ruqyah och de söker sig till en Raaqi som en förstahandslösning när man egentligen borde läsa på sig själv.

För en mer nyanserad bild av ämnet, läs artikeln ”Behöver man en Raaqi?”

 

3) Kollektiv Ruqyah är mer kvantitativ lösning än en kvalitativ lösning. I en individuell session kan man oftast erbjuda bättre analyser och feedback eftersom fokuset är centraliserat.

En del lärda som Shaykh Muhammad al-Imam säger att individuell Ruqyah ger mer effekt än kollektiv Ruqyah, men det sistnämnda är ändå okej vid behov.

(al-majmoo’ Ath-thamin fi ahkaam ar-ruqaa s.111)

 

Sammanfattning

I vissa fall kan kollektiv-Ruqyah vara en bra lösning och i andra fall är individuell Ruqyah en bättre lösning. Det beror på omständigheterna, situationen och förutsättningarna.

Men den bästa Ruqyahn är utan tvekan den man läser på sig själv. Raaqis bör fokusera på att utbilda mer än att läsa förutom vid extrema fall där det behövs expertis och erfarenhet.

För en djupare diskussion, se Khalid al-Hibshis artikel om ämnet på

(alroqya.com)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *