Detta är ett väldigt kontroversiellt ämne men tillräckligt viktigt för att diskuteras.
De flesta Raaqis är män och de flesta drabbade är kvinnor. Detta har skapat en del komplikationer som tyvärr orsakat Fitnah (prövningar) i samband med Ruqyah-sessioner.
Vi börjar om från början.
De lärda nämner att det är tillåtet för en man att läsa på en kvinna så länge det sköts på ett korrekt sätt.
Shaykh Bin Baz (Rahmatullahi ’alayhi) sade:
وإذا تيسر أن يكون الراقي امرأة فهذا أولى، وأحسن، المرأة للمرأة، والرجل للرجل، ولكن إذا دعت الحاجة إلى الرجل يقرأ من غير مس
”Om möjligheten finns att en kvinnlig Raaqi läser på kvinnan, så är detta bättre och mer passande. Kvinnor (läser) på kvinnor och män (läser) på män. Men om det finns ett behov att en man läser (på en kvinna), så läser han på henne utan att röra henne.”
Shaykh al-Firkaws:”Likaså är det tillåtet för en kvinna att läsa på en främmande man om det finns behov eller överväldigande nytta om det sker i enlighet med islamiskt regelverk.”
Bland dessa regelverk är att det är förbjudet med Khalwah, dvs att mannen och kvinnan är i enrum utan en tredje part. Likaså ska kvinnan täcka sig islamiskt framför mannen och det hela ska skötas snyggt och professionellt utan att hamna i prövningar.
Så, är det tillåtet för en man att läsa på en kvinna och vice versa? Ja, men det är inte förstahandslösningen.
Låt mig berätta varför.
Ruqyah-sessioner är väldigt speciella.. när en man läser på en kvinna så är det oftast inte bara ”läsning” man utför utan man får inträde till hela människans liv eftersom spirituella sjukdomar som magi, besatthet och Ögat påverkar livets samtliga spektrum: det fysiska, psykiska, biologiska, sexuella m.m.
Ibland kan djinnen även ta över kroppen och då finns det risk att kläder faller av och kroppen blottas. En Raaqi får tillgång till väldigt privat information som berör patientens liv, familj, jobb, och i vissa fall intimitet och relationer.
Så, själva atmosfären och situationen i sig är ytterst känslig för att inte tala om vad ska vi ska ta upp härnäst.
Djinner är väldigt djävulska och kan användas mannens svaghet ”lust/kvinnor” för att påverka interaktionen och sessionen i fel riktning. På samma sätt kan de påverka kvinnans ”emotionalitet” så att hon börjar bete sig icke-professionellt med Raaqin. Problematiken är inte könsspecifik utan går åt båda hållen.
Vi har hört om Raaqis som rör kvinnor under Ruqyah, som är ensamma med dem under pågående läsning och som istället för att fokusera på Ruqyah och det nödvändiga, så börjar prata om allt mellan himmel och jord på ett flörtigt sätt. Dessa saker har sedan lett till katastrofer vars realia jag kommer skona era ögon från att läsa.
Det är extremt viktigt att islamisk praxis tillämpas under dessa sessioner för att förhindra såna incidenter.
- Kvinnan ska vara täckt speciellt med tanke på att hon kan falla och blottas under pågående session.
- Både Raqin och kvinnan måste bete sig professionellt i sin kommunikation och interaktion.
- Kvinnans Mahram (manlig anhörig) ska vara med under Ruqyah. Om det inte är möjligt för en Mahram att delta, så skall åtminstone en tredje part närvara.
Om en kvinna känner att Raaqin beger sig olämpligt eller ställer icke-relevanta frågor, så ska hon lämna honom och söka efter en ny Raaqi. Det är just pga. denna anledning som man ska söka upp en religiös och gudsfruktig Raaqi som folk känner och litar på och inte vem som helst.
På samma sätt, kan kvinnan bete sig olämpligt mot Raaqin och då är det viktigt att han säger ifrån.
En annan lösning är att fler SYSTRAR utbildas inom Ruqyah. Då kan bröder läsa på bröder och systrar på systrar, eller hur? Detta är något jag har försökt påpeka för den muslimska communityn, men ekot ekar.