Psykiskt sjukt eller Djinn?

Vi har en relevant fråga: Hur avgör man om en person är påverkad av en Djinn eller om det handlar om psykiska besvär?

Först och främst, så är det här ingen lätt fråga.

Problematiken grundar sig i att symptomen för psykiska störningar och spirituella sjukdomar är extremt likartade och ibland identiska.

 

Vi tar ett av många exempel:

– Dubbla personligheter.

– Dissociativ identitetsstörning kallades tidigare multipel personlighet och är en sällsynt sjukdom som gör att delar av personligheten ”separeras” från varandra. Det ger en splittrad personlighet som stör känslan av vem man är och kontrollen över sina handlingar.

(Mind.se)

 

Denna beskrivning är exakt vad som kan hända i vissa fall när man blir besatt av en Djinn. Djinnens tankar och känslor integreras med människans egna tankar och känslor vilket kan ge upphov till dubbla personligheter. En broder vars fru som jag känner hade periodvisa personlighetsförändringar. Ena timmen var hon normal och nästa timme kunde hon ändras radikalt och bråka med sin man utan någon anledning eller för extremt onödiga anledningar.

 

Detta beteende upprepades i flera år och brodern var nära att skilja sig från henne men det var en sak som stoppade honom från det. När han konfronterade henne varför hon gjorde så här så svarade hon ”Jag vet inte” samtidigt som hon inte har dokumenterade psykiska diagnoser sedan tidigare utan hon har alltid varit ”normal” och dessutom psykiskt starkt utöver genomsnittet.

Hon bad ständigt om förlåtelse och sade att hon inte förstår själv varför hon startar bråk. Hon hade ständigt skuldkänslor och kände sig som en ”dålig fru” och klandrade sig själv hela tiden.

 

En natt bestämde sig brodern att läsa Ruqyah på sin fru och det gjorde han. Han läste cirka 10 min men ingenting hände. Problemen fortsatte utan något stopp.

Men en annan sen natt så läste han igen. Denna gång läste han lite längre.

Efter 20-30 min försvann systern och en helt annat röst tog över hennes stämma och en helt annan personlighet kom fram. Det var en djinn som varit i henne och gömt sig i henne i flera år. En erfaren Raaqi skulle ha misstänkt att hon varit besatt för länge sen, men denna familj hade ingen erfarenhet av vare sig Djinner eller Ruqyah, så Ruqyah blev det sista man tänkte på.

Systern började läsa på sig själv en lång period och efter ett tag försvann Djinnen och hon blev frisk. Idag har hon inga dubbla personligheter utan det försvann med Ruqyah.

I detta fall var det Djinn.

Men i ett annat fall kan det vara en psykisk dysfunktionalitet.

 

Denna komplexitet har lett till att många icke-muslimer har diagnostiserats med psykiska sjukdomar vars orsaker egentligen är Djinn-relaterade och på samma sätt finns det människor som påstås vara besatta men som egentligen behöver psykisk i vård och vid vissa fall är det både Djinn och psykiska besvär samtidigt.

För inte så längesedan läste jag på en icke-muslim. Det visade sig att hon var besatt efter 2-3 dagars läsning. Av läkaren fick hon bara antidepressiva. Jag har besökt psykavdelningar många gånger: alla som är där ska egentligen inte vara där.

En släkting till mig från hemlandet var på besök i Sverige. Hon sade till sjukvården att hon är påverkad av Djinn, och de ville låsa in henne i psykiatrin. Hon blev rädd och försökte övertyga dem om att hon är helt frisk och att det inte var något hon menade. Hon lyckades komma undan.

I kontrast har en del muslimer en fanatisk syn på Ruqyah och förklarar alla världens problem på djinner medan andra muslimer har en sekulär inställning till Ruqyah och förnekar djinners förmåga att besitta människor.

 

Så, hur löser man det?

Psykisk dysfunktionell eller Djinn?

 

Först och främst, jag är ingen psykolog eller läkare. Jag kan inte gå utanför mitt kompetensområde (Ruqyah) och ge definitiva psykologiska diagnoser. Denna inställning borde alla Raaqis ha, tycker jag. Muslimska psykologer i Sverige borde ha diskussioner med Raaqis för att interagera och samarbeta.

Men jag kan däremot ge hint om Djinner har ett finger med i spelet eller inte.

Jag gör en kalkylerad helhetsbedömning och undersöker om personen har andra symptom och synkar pusselbitarna som ibland bildar ett enkelriktat mönster som tyder på Djinners involvering.

Jag kan analysera situationen systematiskt och komma med en tes, men sällan ge definitiva svar. Jag kan utesluta Djinn, bekräfta eller ge ett agnostiskt svar.

Oftast har man inte bara ett enda Djinn-symptom utan det är ett samspel av flera symptom som interagerar med varandra.

Ibland börjar dessa symptom i samband med att man besökte en magiker utan tidigare dokumentation av psykiska besvär. Ibland reagerar kroppen ofrivilligt på koranläsning och lugnar ner sig så fort man slutar läsa. Emellanåt får jag ett meddelande från en syster som i ett vaket tillstånd ser 1m långa spindlar i hemmet och när hon läser Koranen så upplöses dem i luften.

Alla dessa olika faktorer är viktiga pusselbitar för att kunna detektera eventuell besatthet.

 

Läs artikeln ”Hur vet jag om jag är besatt?” för mer information

 

I andra fall har personen en tydlig historik av incidenter i form av trauman, ärftliga sjukdomar, systematisk misshandel och medicinska faktorer som starkt indikerar på att personen har interna utmaningar utan nödvändigtvis extern påverkan av Djinner. I sånna fall är man försiktig med att antyda på Djinnbesatthet men man kan alltid rekommendera personen att läsa Ruqyah på sig själv. Ruqyah behöver inte exkludera medicinsk vård utan kan med fördel kombineras.

En Raaqi som har 10-20 års erfarenhet av Ruqyah och djinner kan oftast snabbt märka om det rör sig om Djinn eller inte. Men för lekmän är det svårt att skilja på vad som är vad för det krävs erfarenhet. Speciellt i sammanhang där det finns risk att personen i frågan lider av en psykisk dysfunktionalitet. Dessa fall är ett av de svåraste fallen för en Raaqi att hantera.

Det är därför imamer och studenter som inte har substantiell och precisionell erfarenhet inom Ruqyah måste vara försiktiga med  gissningslekar, vaga analyser och labila svar som tyder på att den här personen inte riktigt är insatt i Ruqyah.

En felaktig bedömning kan i värsta fall leda till personens död om det rör sig om exempelvis Sihr-qitaal, dödsmagi. Allvarligt? Ja, men trots det så är det ingen eller få muslimer som tar upp detta på lektioner, podcasts, fredagspredikan m.m.

Jag har klagat på detta i 10 år.

Vi får se när jag börjar få uppmärksamhet för dessa problem.

 

Hur som helst..

 

Vid osäkerhet så skadar det aldrig att läsa Ruqyah. Det är mitt råd vid osäkerhet. Det är Allahs tal, det kostar ingenting att läsa och man blir inte värre av det. Det är inte heller fel att uppsöka en psykolog och/eller Raaqi för att kontrollera det ena eller andra. Jag känner till ett fall där en syster har problem med både Djinn och kognitiv störning och då kombinerar vi behandlingsmetoderna.

Återigen, det här är en svår fråga och det här svaret är inget försök att erövra monopol på facit men mitt bristfälliga svar kanske ger upphov till konstruktiva diskussioner och en och annan karamell att suga på.

 

Och Allah vet bäst.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *