Introduktion
Att svara på den här frågan är både komplext och farligt. Det är ingen hemlighet att Sihr kan döda och förstöra liv; därför måste en sådan här fråga besvaras med hög grad av professionalism, precisionell försiktighet och djuprotad insikt. Den här artikeln är ett försök.
För att få svar på frågan behöver svaret läsas från början till slut för att få ett helhetsperspektiv. Och även efter att man läst igenom allt, så ska man vara försiktig med att diagnostisera sig själv eller andra hej vilt.
Ruqyah-ämnet måste behandlas som ett professionellt yrke precis som vi gör med läkare och psykologer. [Komplexiteten med Sihr är att många av dess symptom liknar många psykiska, fysiska, biologiska och kulturella faktorer. Att kunna skilja på vad som är vad är inte lätt och kräver både erfarenhet och kunskap.
För att minska på texten kommer en del sidospår att refereras till andra artiklar i Ruqyahbasen för den som vill fördjupa sig.
Termer
I denna artikel kan flera facktermer användas därav bör man känna till dem mest grundläggande orden med dess betydelse. Här följer en simplifierad förklaring på några av orden.
Ruqyah = Konceptet och tron att Qur`an kan bota människor genom läsning samtidigt som man har avsikt att det ska bota.
Raaqi = Den som läser Ruqyah.
Oftast används ordet ”Raqi” för den som är sakkunnig inom Ruqyah, men i grund och botten är varje muslim en Raaqi, som kan läsa på sig själv
Plural (Ruqaat)
Mass = Att vara besatt av en djinn utan att det har en koppling till exempelvis Sihr. En djinn kan gå in i en människa av många olika anledningar. När anledningen är trolldom, då kallar vi det för Sihr.
Sihr = Trolldom, magi.
Sahir = Magiker
Plural (Saharah)
Ayn = Konceptet att man kan ögas, och via detta påverkas negativt. Ayn kan ske oavsiktligt och avsiktligt.
Hasad = Hasad påminner om`Ayn fast man avundas den man ögar, och vill kanske t.om att personen ska förlora gåvan den uppnått. Det är en mer medveten handling än `Ayn, som kan ske oavsikligt.
Viktiga premisser
Innan vi svarar på frågan behöver vi förstå följande premisser:
1. Symptomen för Sihr är väldigt många och kan uttrycka sig olika från person till person.
- Vissa symptom som ”konstant huvudvärk” kommer jag inte att nämna eftersom huvudvärk kan bero på flertal olika faktorer och behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till djinn. Mitt fokus kommer att beröra dem tydligaste Sihr-symptomen.
- Ibland kan symtomen vara kraftiga när man är långt borta från Allah och svagare eller mindre tydliga när man är en relativt praktiserande muslim. Så, människor kan ha samma symptom men dess grad eller intensitet kan skilja sig.
- Varje person som är påverkad av Sihr är också besatt av en djinn och inte tvärtom. Undantag förekommer.
Därför kommer den som är drabbad av Sihr, för det mesta, ha samma/liknande symptom som den som är besatt av en djinn. Därför kommer vi att nämna dessa djinn-symptom senare i artikeln.
Vi rekommenderar starkt att man läser denna artikel tillsammans med artikeln:
-”Hur vet jag om jag är besatt?”
- En del symptom för Sihr kan även vara symptom för Ayn (ögat) Mass (vanlig besatthet utan koppling till Sihr) eller naturliga faktorer som berör människans psyke eller fysik. Därav bör diagnoser hanteras med försiktighet och tas till experter.
Det finns flera sätt att kunna skilja mellan om problemet kommer från ett naturligt fenomen eller ett övernaturligt (spirituellt) fenomen som Djinn. Den enklaste urskiljningsmetoden är att läsa Ruqyah och analysera eventuella onormala reaktioner.
Det som kommer att avgöra för oss om det är Sihr eller exempelvis Djinn `Ashiq (djinn som gått in i en människa pga kärlek) är omständigheterna, kontexten och symptomen.
I vissa otydliga fall vet vi att den drabbade har något spirituellt men vi kan inte med övertygelse sätta fingret på om det är Sihr eller mass eller Ayn, utan vi kan endast spekulera. En del Raqis har en tendens att dra snabba slutsatser. Varje påstående kräver bevis och Ruqyah är inget undantag.
- Oftast har man en kombination av flera olika symptom samtidigt. Ett enda symptom kan vara tillräckligt misstänksamt, men det är främst vid en kombination och interaktion av flera olika symptom samtidigt som misstänksamhetsgraden förstärks.
Symptomen
Här följer några exempel.
- Man känner att man inte klarar av att vara nära sin partner. Man känner motstånd när man försöker uttrycka kärlek eller intimitet utan någon logisk förklaring.
- Som gift får man ingen framgång i sitt äktenskap trots att man gör sitt bästa för att bevara äktenskapet. Som singel gör man sitt bästa att gifta sig men det känns som att det finns en osynlig barriär som ständigt hindrar en från att gå hela vägen till giftermål. I början visar ens potentiella partner intresse för en, men förr eller senare så försvinner alla potentiella partner utan någon logisk förklaring.
- Att ens tillstånd har försämrats efter att man har fått eller använt olika typer av amuletter, s.k. ”hijabs” (små inlindade tygbitar som oftast bär på text eller symboler). Ibland blir man ombedd av en Sahir eller Fake-raaqi att bära dem som ett halsband eller lägga dem under kudden.
- Att man ständigt får missfall utan någon biologisk förklaring.
- Ständiga och impulsiva skilsmässor utan någon känd anledning.
- Att man fått hot eller varning från någon att man ”inte kommer gifta sig” eller ”inte vara lycklig” och därefter sker det precis som personen sagt.
- Att man gått till en magiker/siare/healer och därefter mått dåligt efter.
- Att man har kraftiga motgångar i en eller flera aspekter av sitt liv till den nivån att man börjar misstänka att det rör sig mer än bara ”naturliga” faktorer.
Hinder i sitt jobb, relationer, hälsa m.m. beror oftast på naturliga orsaker, men dessa Sihr-symptom är en mer extrem variant av dessa hinder. Oftast finns det inte heller någon vettig förklaring utan det känns som om man är ämnad till att inte lyckas oavsett hur mycket man kämpar.
Exakt vilka aspekter man drabbas i beror på vad som var syftet med Sihr som gjorts på en. Ibland är syftet ”skilsmässa” och ibland är syftet allt negativt på en gång.
9) Skumma omständigheter
Alla symptom blir mer misstänksamma om de kan kopplas till en viss händelse av ens liv; t.ex. att dessa problem började först efter att man hamnat i konflikt med någon som kan göra Sihr, fått diverse hot, befunnit sig på en plats med magi/djinner, besökt någon som spår eller använder magi-kort, druckit/ätit något vid dessa tillfällen osv. Kontexten till alla dessa symptom är väldigt viktiga pusselbitar. Hur började det? I vilket sammanhang? Var det i samband med en plats eller person?
Ett konkret typexempel är att man t.ex drabbats av smärtor och alla möjliga sjukdomar och läkarna har inget svar på detta trots empiriska undersökningar. Medicin mildrar ditt problem i bästa fall, men det försvinner aldrig helt och problemen bara fortsätter.
Och om detta skedde efter en ”skum” händelse, då blir detta symptom extra intressanta.
Om man ätit/druckit Sihr då har man särskilt ont i magen.
Har man gått på Sihr så har man oftast extra ont i benen.
- Man reagerar extra kraftigt av koranverserna om Sihr eller dua (åkallan) kopplade till Sihr.
Att läsa verserna om Sihr kan vara ett bra sätt för att ta reda på om detta är Sihr eller något annat. Jag läste Koranen på en syster som var påverkad och reagerade på allmänna verser jag läste. Men så fort jag läste verserna om Sihr, så ökade effekten drastiskt och dessutom svullnade hennes mage, vilket kan tyda på att hon förtärt magin, vilket är en av magikernas metoder.
- Ibland kan den besattes djinn ta över kroppen och börja prata. Ibland kan den erkänna att det handlar om Sihr och berätta vem det är som gjort det och vart det ligger. Man ska dock inte tro på dem förutom om det finns starka belägg för påståendet, vilket kan ske ibland.
- Det är inte ovanligt att man kan drömma om vem som gjort Sihr på en och vart det ligger. Man ska vara försiktig med att anklaga folk och inte ta beslut baserat på drömmar, men ibland kan man få riktiga sanndrömmar som behöver tolkas och tas på allvar.
När man har Sihr är man också besatt av en Djinn eftersom magikern använder sig av djinner för att få igenom sitt Sihr. Därför måste vi också titta på symptom för besatthet, vilket förklaras tydligt i artikeln ”Hur vet jag om jag är besatt?”
Jag rekommenderar starkt att man läser ovanstående artikel, men här är några av dessa symptom:
– Plötsliga personlighetsförändringar utan naturliga förklaringar
* Oförklarliga smärtor/domningar/stickningar i kroppen speciellt i samband med Dhikr (åminnelser) som Qur’an och bönen.
– Negativa känslor och tankar i samband med dyrkan. Vissa kan t.ex. nästan känna avsky eller hat när man läser Koranen eller gör goda handlingar.
– Ilska/hat när man ser gott (Koranen, muslimer, böneutropet m.m.), och man känner inte igen sig själv riktigt. Man vet innerst inne att man inte är en sådan person som känner eller tycker så.
– Tyngd i bröstkorgen eller kroppen allmänt. Speciellt när man går till islamiska föreläsningar eller gör goda handlingar och försöker närma sig Allah, så kan detta öka.
– Oförklarlig konstant huvudvärk/migrän som saknar tydlig orsak och som inte försvinner helt med medicin.
(Detta symptom är väldigt allmänt som vi var inne på. För att man ska misstänka Djinn så behöver det vara i samband med flera andra symptom)
– Stark, oförklarlig ångest
Speciellt när man försöker komma närmare Allah.
– Mycket mardrömmar speciellt om djur (hundar, ormar,…) eller att någon jagar en. Man drömmer att man faller från höga höjder.
– Man känner sig uttittad eller förföljd. Eller så känner man dålig energi i rummet.
– Svårt att sova hela tiden, vaknar mycket ur sömnen. Ibland känns det som att någon har legat med en trots att man sovit ensam. (Även detta är ett väldigt allmänt besvär som kan ha många naturliga orsaker)
– Spontan gråt, skratt eller skrik utan att man vet varför.
– Plötsliga ryckningar, krypningar, domningar i kroppen.
– Oförklarliga svårigheter att göra dyrkan. Man känner ”konstigt” motstånd.
– Man känner ett hat eller rädsla mot Islam i dess helhet eller specifika saker som Koranen, böneutrop, religiösa människor m.m. Detta hat har ingen tydlig motivering och man vet att man innerst inne inte tycker så.
– Så fort man ska börja läsa Koranen eller göra något annat gott, så blir man plötsligt sömnig vid upprepande tillfällen utan någon logisk förklaring.
Vad kan man göra om man är osäker på om man är drabbad av Sihr eller inte?
-Man läser Ruqyah på sig själv. Läs “Hur gör jag Ruqyah?” för mer info.
Hur förebygger man Sihr?
- Att man är praktiserande muslim som ber sina fem dagliga böner och gör sin dagliga Dhikr.
Ju närmare man är Allah desto starkare skydd har man gentemot all typ av ondska. Reflektera bara som en sån sak som att be Fajr-bönen. Profeten ﷺ sa: “Den som ber Fajr-bönen är under Guds skydd.” (Muslim 657)
Ibn Al-Qayyim (må Allah vara barmhärtig mot honom) sa: “Om hjärtat är fyllt med att påminna sig själv av Allah och genomsyrat av att åkalla Honom, och om det finns en kontinuitet av riktningar, böner, minnesord och skydd, då kommer detta vara en av de största hindren för trolldomen och en av de mest kraftfulla botemedlen efter att ha blivit påverkad av den.” (Zaad 116/4)
Men Allah kan även pröva den troende om Han så bestämmer det. Men att vara ”praktiserande” muslim försvårar det väldigt mycket för magikerna.
En av Sveriges kända f.d magiker sade till mig: ”De svåraste att påverka med Sihr är utan tvekan de praktiserande muslimerna som ber och läser Koranen”.
- Att hålla hårt om sin dagliga Dhikr (åminnelser)
Vilka åminnelser ska man göra? -Läs artikeln ”Lämna aldrig din Dhikr”
Men bara som ett exempel:
Profeten ﷺ sa: “Den som reciterar de två sista verserna från surah Al-Baqarah under natten, de kommer att vara tillräckliga för honom.” (Al-Bukhari 5009 och Muslim 807)
Samt att man läser Ayat al-Kursi när man ska sova. Profeten ﷺ sa: “Den som reciterar den när han går till sin säng kommer att ha en beskyddare från Gud och Satan kommer inte att komma nära honom tills morgonen.” (Al-Bukhari 5010)
- Ta aldrig hjälp från magiker, siare eller fake raqis som utger sig för att vara muslimska Ruqaat men som egentligen sysslar med magi.
När man tar hjälp från en magiker är det inte ovanligt att magikern gör magi på en för att man ska bli beroende av magikern, som då tjänar mer pengar på en.
En stor red flag är om personen frågar dig om ”din och din mammas namn”. För mer information om hur man upptäcker magiker och fake raqis, läs följande artiklar:
”Tecken på att någon är magiker”
”Fake Raqis del 1-2-3-4”
- Läsning av surah Al-Baqarah i hemmet: Profeten sade i betydelse ﷺ : “Läs surah Al-Baqarah, för att ta del av dess välsignelse. Lämna den inte, för att förlora dess välsignelse, och trollkarkar kan ej övervinna den.” (Muslim 804)
Profeten sa ﷺ även: ” Djävulen kommer inte att tränga in i det hus där surah Al-Baqarah läses.” (Muslim 780)
Så, vilka kommer in i huset om man istället ”pumpar” musik?
En tankeställare..
- Äta sju Ajwa-daddlar på morgonen. Profeten ﷺ sa: “Den som äter sju Adjwa dadlar från Medina på morgonen kommer inte att skadas av något gift eller förtrollning den dagen.” (Al-Bukhari 5445 och Muslim 2047)
Jag har Sihr. Hur blir jag frisk?
- Ruqyah. Korrekt, regelbundet och MYCKET.
För mer information refererar vi tillbaka till artikeln ”Hur gör man Ruqyah”.
- Allmänt mycket dua (åkallan), speciellt i ens sujud (bönen) och den sista tredjedelen av natten då det är större chans att man blir besvarad av Allah.
Vid den tiden säger Allah: “Vem ber mig, så besvarar jag hans bön? Vem ber mig om något, så ger jag det till honom? Vem ber om förlåtelse, så förlåter jag honom.” (Al-Bukhari och Muslim)
Profeten ﷺ sade också: “Under natten finns det en stund då ingen muslim ber om det som gäller för denna världen eller nästa, utan att Allah ger honom det, och detta händer varje natt.” (Muslim)
Att man alltså ber om att bli frisk men också att Allah ska visa en var denna sihr finns. Det är inte ovanligt att den drabbade kan få sanndrömmar om var den ligger, så att man kan förstöra den.
(Ett tips är också att man letar ordentligt hemma. Oftast göms Sihr i ens närhet.)
- Man gör sitt bästa i att komma närmare Allah, lämnar synder och öka sin Tawbah (ånger).
Den spirituella biten är väldigt viktig för att bli av med Sihr eftersom det underlättar processen och förbättrar ens skydd. Att man ständigt ber Allah om förlåtelse eftersom det är en av de största orsakerna till lättnad i bekymmer.
Allah säger: “Säg: Be till er Herre om förlåtelse; Han är allt förlåtande. Han skickar en översvämning från himlen över er med regn, ger er rikedom och barn, och skapar trädgårdar för er och skapar floder för er.” (71: 10-12).
För mer information, läs artikeln “Så, vad är meningen?”.
- Om Sihr är drucken/uppäten så kan man testa laxeringsmedel/ämnen som orsakar spya och diarré och kombinera detta med Ruqyah. Exempel på kända substanser som visat sig ge effekt är flikrabarber, Sidr-blad, habbat sawda osv. Man kan även läsa på vatten eller olivolja och dricka upp det. Dubbelkolla med din läkare om du är känslig mot dessa substanser.
Läs artikeln ”Vad gör jag om jag ätit/druckit Sihr?”
- Ibland kan man hitta platsen där magin finns och förstöra den.
Läs artikeln ”Hur förstör man upphittad Sihr”?
Förstörandet av Sihr skulle underlätta processen mycket. Om det är omöjligt att hitta magin, så gör det inget in shaa ’Allah. Allt ligger i Allahs händer. Fokusera i detta fall på dem andra punkterna.
- Hijamah (koppning)
- Att man försöker ta reda på vilket typ av Sihr det är genom att läsa olika åkallan och se vad man regerar mest på.
Om exempelvis reagerar starkt på åkallan om Sihr ma’kuul (uppäten Sihr), då vet man hur man ska behandla det.
- Att dricka Zamzam, habbat sawbdaa (svartkummin), honung, Sidr, olivilja.
Man kan även duscha/smörja sig med dessa substanser som t.ex Ruqyah-vatten, Sidr, olivolja. Med Ruqyah-vatten menas vatten man läst Ruqyah på för att dricka eller duscha med. Om det är Zamzam så är det ännu bättre, men inget krav.
Denna punkt kan vara mer effektiv för vissa än andra. Det kan hända att man spyr efteråt, vilket är ett positivt tecken.
Källor: Informationen är en sammanställning av min personliga erfarenhet ute på fältet och material från Shaykh Khalid al-Hibshi hemsida alroqyah.com och Shaykh Abdulmihsin al-Qasims bok inom Sihr som är översatt till svenska.
كتاب السحر خطره التحصن منه كيفية حله عبد المحسن –
Trolldom
-Faran, hur man skyddar sig från den och hur man bryter den