Behöver man en Raaqi?

Ett av de vanligaste frågorna som jag får är: ”Känner du en Raqi som kan läsa Ruqyah på mig?”

Mitt svar är alltid samma: ”Nej, tyvärr.”

 

Men låt oss analysera frågan i sig. Behöver man ens en Raqi? Eller klarar man sig själv?

Att be någon utföra Ruqyah på en kallas för istirqaa’ på Arabiska. De lärda nämner att Istirqaa’ är tillåtet, men det är bättre att avstå från det och istället läsa på sig själv.

Vad är beviset?

 

يَدْخُلُ الجَنَّةَ مِنْ أُمَّتِي سَبْعُونَ أَلْفًا بِغَيْرِ حِسَابٍ، هُمُ الَّذِينَ لاَ يَسْتَرْقُونَ، وَلاَ يَتَطَيَّرُونَ، وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ )

رواه البخاري (6472)، ومسلم (220)

 

Profeten ﷺ  sade i betydelse: ”70.000 av min nation kommer att träda in i Paradiset utan räkenskap. Det är de som inte ber om Ruqyah, de tror inte på omen och de förlitar sig endast på sin Herre.”

(Bukhari 6472 och Muslim 220)

 

Ibn Qayyim sade: ”Dessa som går in i Paradiset utan räkenskap, det är pga deras perfektion av Tawhid (monoteism), så de frågar inte andra om Ruqyah, men de sätter sin fulla tillit till Allah (…). De är inte heller influerade av omen och vidskepelser eftersom sånt försvagar ens Tawhid.”

(Zaad 1/475)

 

Shaykh Bin Baz sade: ”Så, det är bättre att avstå att be om Ruqyah men det är ingen fara om det finns ett behov eftersom profeten ﷺ

beordrade ’Aishah att be om Ruqyah”. I detta fall hindrar det inte en från att vara från dessa 70.000 som går in i Paradiset direkt utan räkenskap.

(Noor ’ala ad-darb 1/76)

Det är bättre att avstå från att fråga andra människor om Ruqyah eftersom denna avhållsamhet hjälper en att endast förlita sig på Allah. Men om någon erbjuder sig att läsa på dig på eget initiativ så är det inget fel i att tacka ja.

 

Så, då kommer frågan. Ska man fråga om Ruqyah eller inte?

I de allra flesta fall, 99% av fallen, så behöver man INTE en Raaqi utan man klarar sig själv bra. Den här meningen förstår inte många muslimer utan de tror att de måste ta sig till någon imam och betala en massa pengar för att kunna få hjälp för sina besvär.

 

Fake Raqis älskar det här för de tjänar pengar på denna falska premiss. Men en ”äkta” Raaqi kommer att hänvisa dig till att först och främst läsa på dig själv.

Problemet är inte alltid brist på Raaqis utan oftare är det brist på kunskap om Ruqyah. Om man förstod hur enkelt Ruqyah är så skulle man inte söka efter någon annan än sig själv. Man behöver varken kunna arabiska eller Koranen, utan det räcker med att man kan läsa Surah al-Fatihah och bara upprepar den. Därefter förlitar man sig på att Allah kommer göra en frisk.

 

Men, är detta hela sanningen?

Nej. Det finns fall där man måste be om Ruqyah eftersom man inte klarar det själv.

Låt mig förklara.

 

Ibland kan Djinnen ta över en och hindra en från att läsa. Det kommer inga ord från munnen pga att den blockerat en. I andra fall kan man läsa, men man somnar varje gång man kommer igång med Ruqyah. Detta är en försvarsmekanism djinnen använder sig av för att stoppa läsningen. I dessa och liknande fall så behöver man utomstående hjälp och då är det, precis som Shaykh Bin Baz nämnde, absolut ingen fara att be om Ruqyah.

Men dessa komplexa fall är relativt sällsynta. I de allra flesta fall kan man läsa på sig själv utan större komplikationer. Då är det bättre att inte be någon om Ruqyah utan man skapar ett Ruqyah-schema för sig själv.

 

Vad gör man om är i behov men inte hittar en Raaqi/Imam som kan läsa på en?

I detta fall måste en anhörig eller vän läsa på en samtidigt som man även attackerar Djinnen på andra sätt som att man dricker Zamzam, lyssnar på Qur’an i form av Ruqyah m.m.

 

Kan man sammanfatta allt med en mening?

Ja, generellt sett behöver man inte en Raaqi, men i särskilda fall kan det vara nödvändigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *