Detta är en fråga många ställer:
“Jag har Djinn och läst på mig själv många gånger, åkt till Raaqis i andra länder, druckit habbat sawdaa’ och allt möjligt, men är fortfarande sjuk. Vad beror det på?”
Detta är en vanligt förekommande fråga. Många som ställer liknande frågor har oftast varit påverkade i många år och till slut tappar de hoppet eftersom det känns som att ingenting går framåt.
Så, vad är svaret?
Det är svårt att svara på en sådan här fråga om man inte känner personen som frågar, men genom min erfarenhet kan jag ge generella parametrar som kan vara bra att tänka på.
Varför tar det så lång tid att bli frisk?
Oftast går det tillbaka till tre huvudorsaker:
1) Bristfällig Ruqyah
2) Bristfällig relation till Allah
3) Brist på tålamod
- Bristfällig Ruqyah
Det här är väldigt vanligt; nämligen att folk inte riktigt förstår exakt hur ens Ruqyah ska vara trots att det är otroligt enkelt bara man förstår grundkonceptet.
Läs artikeln ”Hur gör man Ruqyah?”
Brist nr 1: För lite läsning
För att bli av med en djinn, så måste man läsa MYCKET och LÄNGE. Många tror att det räcker att man läser 20-30 min lite då och då, men på det sättet sätter man ingen press på djinnen att lämna eftersom de är väldigt envisa och lämnar bara när det blir alldeles för mycket tryck på dem till den nivån att de riskerar att dö om de stannar kvar i kroppen pga. hettan av koranläsningen.
Vissa Raaqis säger att man ska läsa 1h eller 2h eller 40 min eller X eller Y men sanningen är att det finns inget exakt facit på hur länge man ska läsa utan det skiljer sig från person till person. Det som nämns i form av tid är rekommendationer och kan behövas att justeras beroende på situationen.
Vissa behöver läsa 1h/dag men andra behöver 3-4h/dag eftersom deras fall är mer akut och invecklat.
En rekommendation är att man börjar med 1h/dagligen och när man märker av att effekten inte är lika stark eller att man läst 1h/dag en längre period utan större framgång, så bör man öka från 1h till 1,5h-2h och så vidare samtidigt som man måste förstå att Ruqyah är mer än bara ”läsning utan en stor del av Ruqyah är att man förbättrar sin relation till Allah.
Brist nr 2: Ingen regelbunden Ruqyah.
Vissa läser Ruqyah en period och därefter slutar de att läsa en period pga. diverse anledningar. När man konstant läser-avbryter-läser-avbryter.. så ger man djinnen tid att återhämta sig.
Rekommendationen är att man läser dagligen. Det skadar inte om man missar då och då pga. skola, jobb eller annat, men det är viktigt att man försöker vara så kontinuerlig som möjligt för att sätta maximal press.
Brist nr 3: Felaktiga prioriteringar
Istället för att lägga mest fokus på läsning, så lägger man fokus på att ”lyssna” på Ruqyah via exempelvis Youtube. Att lyssna kan ge bra effekt, men den primära Ruqyahn ska utgöra verbal läsning. Att kombinera med ”lyssning av Ruqyah” kan fungera bra som ett komplement men inte som en huvudprioritering.
Brist nr 3: Ett missförstånd.
Många muslimer tror att Ruqyah är något bara en ”Shaykh”, ”Imam” eller ”Raaqi” gör. Så, om man inte hittar någon som läser på en, så tror man att det inte finns mycket att göra och blir således inaktiv.
Nej, du är din egna Raaqi. En Shaykh kan möjligtvis ge dig vägledande instruktioner men det är DU som är din egna ”läsare”.
Shifaa` (att bli frisk) kommer varken från dig eller din Imam, så sätt inte ditt hopp eller tillit till andra än din Skapare.
Brist nr 4: Man tror att Djinnen lämnat
Djinnen kan luras och ibland låtsats de att de lämnat. Man kanske mår mycket bättre eller känner sig frisk, men det är otroligt viktig att man kontrolläser veckor eller månader EFTER att man tror att man blivit frisk.
En syster jag känner besökte en Imam i Stockholm för Ruqyah. Enligt imamen blev Djinnen muslim och gick ut från kroppen. Systern mådde mycket bättre i början efter det men sakta men säkert kom hennes problem tillbaka. Hon kontaktade mig i januari och jag sade till henne att läsa på sig själv och det gjorde hon. Gissa vad?
Den var kvar och hon har lidit i flera år samtidigt hon trott att hon varit frisk. När imamen sade att den lämnat så trodde hon på honom och tänkte att de besvär hon hade kvar berodde på något annat.
Det här är varför outbildade imamer inte ska prata om Ruqyah om de inte har insikt och erfarenhet inom Ruqyah specifikt.
Pga. hans felaktiga bedömning fick systern lida en lång period pga. okunskap om hennes tillstånd.
Brist nr 5: Fake Raaqis och magiker.
Pga. brist på kompetenta Raaqis har människor många gånger vänt sig till skumma människor som påstått att de kan Ruqyah och det har slutat med att de gjort saken värre än vad det var i början. Vissa fake Raaqis är okunniga och andra sysslar egentligen med trolldom, men de titulerar sig som ”Raaqi” för att verka legitim inför folk.
Felaktiga behandlingar och brist på kunskap har således lett till att folks tillfrisknande har fördröjt ytterligare. Se till att ni tar kunskap från rätt källa och tar emot Ruqyah från en pålitlig Raaqi som utför Ruqyah korrekt i enlighet med Quran, Sunnah och de lärdas praxis.
- Bristfällig relation till Allah
Att känna hopplöshet i en sådan situation är inte konstigt pga. två anledningar:
1) När man är besatt, så är man oftast mer benägen till att utsättas för Wiswas (viskningar från Shaytaan) eftersom man kämpar både mot en “yttre” Shaytan (som vi alla har) och en inre Djinn som har gjort den besatte besatt.
Wiswas är dåliga viskningar och tankar från Shaytan till människan.
Bland dessa Wiswas som man brukar få är: ”Du kommer aldrig bli frisk.”
2) Många känner hopplöshet då det är en krävande process som tar både tid och energi. Efter ett tag kanske man känner sig trött och orkar inte mer.
Det är viktigt som muslim att aldrig tappa hoppet om Allahs barmhärtighet. Faktum är att det är en viktig del av vår relation till Allah. Tron, tilliten, hoppet.
Den här punkten ”Bristfällig relation till Allah” behöver förstås korrekt.
Ingen är perfekt och vi alla syndar. Det betyder inte att man aldrig kommer att bli frisk för att man hamnar i diverse synder MEN, det finns en väldigt viktig punkt som måste förstås korrekt.
Synder kan bromsa utvecklingen.
Vi talar inte om den som gör sitt bästa att vara en praktiserande muslim, sköter sina böner, vänder sig i ånger efter synd, utan den som nonchalant väljer att förbli långt borta från Allah och samtidigt förvänta sig att bli frisk på en dag. En stor del av Ruqyah är gudsfruktan, att man förbättrar sin relation till Allah. Det förbättrar effekten av ens läsning och gör märkbar skillnad.
Fråga dig själv: ”Vilka synder gör jag?” Och därefter jobbar man på dem.
Det här kommer förbättra din Ruqyah.
Så, den som gör Ruqyah och exempelvis inte ber riskerar att bli besviken eftersom man redan har försvårat sin väg otroligt mycket. Betyder det att det är omöjligt att bli frisk om man är långt ifrån praktiserande?
Ingenting är omöjligt för Allah, men man ska inte bli förvånad om man förblir påverkad en lång period eftersom Djinner har starkare kontroll över en när man inte tar tag i sin religion.
Så, du som är prövad med djinner. Fråga dig själv? Hur kan jag förbättra min relation till Allah?
För mer information:
Läs artikeln: ”Så, vad är meningen?”
- Bristfälligt tålamod
Ibland handlar det inte om att man gör något fel utan man brister i tålamod. Man måste vara inställd på att Ruqyah tar TID. Det är ingen quick-fix, snarare ska man se på det som långtidsmedicinering.
Vissa blir friska på en dag.
Andra inom månader eller mer.
Oftast dröjer det.
Man blir inte frisk på en gång, men när man upprepar Ruqyah tillräcklig mycket och tillräckligt länge så blir man med Allahs vilja frisk.
Tips om det går trögt?
Det är meningen att det ska gå ”trögt”. Om vi alla blev friska på 1 minut, så skulle alla få mindre belöning pga. den mängden läsningen och tålamod Ruqyah kräver.
Så, det är inget ”fel” om det tar tid. Det är meningen, MEN, det är viktigt att man analyserar och granskar sin Ruqyah med jämna mellanrum.
1) Om man som besatt läser exempelvis 1h/dag men märker att efter ett tag så ger det inte lika mycket effekt. Då kan man öka läsningen från 1h gradvis uppåt tills man känner att effekten blir påtaglig. Testa 1,5-2h och analysera effekten.
Ett annat knep är att man testar sig fram genom att kombinera läsningen med andra metoder av Ruqyah som till exempel att man läser på vatten som man sen dricker eller duschar i. Man kan konsumera habbat sabwdaa eller äta honung. I synnerhet om man är drabbad av Sahir man ätit/druckit.
Vissa kan få mycket effekt när de smörjer sig själva med olivolja man läst på eller gör Hijamah.
Men om man till exempel misstänker att man ätit/druckit Sihr, så ska man kombinera Ruqyah med laxeringsmedelmedel. För mer info läs artikeln om ”Vad gör jag om jag ätit/druckit Sihr?”.
2) Har du utfört dina islamiska obligationer och undviker förbuden? Ber du de fem dagliga bönerna?
Synder riskerar att försena tillfriskningen. För att få framgång av Allah krävs taqwa (gudsfruktan).
Beviset är Allahs ord:
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
Den som fruktar Allah, kommer få en utväg (från ens prövningar och svårigheter)
(Surah al-Talaaq 2)
Vissa glömmer bort den här delen. Du kan inte leva en syndig livsstil och samtidigt förvänta dig att Djinner ska lämna dig. De kanske lämnar dig för stunden ja, men kommer förmodligen tillbaka för din livsstil har inte förändrats.
Din relation till Allah är den bästa Ruqyah och bästa skyddet.
Dyrkan är en typ av Ruqyah.
Det glömmer många.
Ibn Qayyim sade:
فطب النبوي لا يناسب إلا الأبدان الطيبة
الزاد (36/4)
“Den profetiska medicinen (Ruqyah, Habbat sawdaa’, honung….) passar och gynnar endast goda kroppar.”
Alltså, för att du ska bli frisk via det som nämnts i Qur’an och Sunnah måste din kropp vara god genom att ha Iman, Tawakkul och stark övertygelse om att du kommer bli frisk, för att detta verkligen ska funka. Det betyder inte att man aldrig kan bli frisk om man är långt ifrån sin Skapare, men processen underlättas oerhört mycket med ett gudsfruktigt hjärta. Det ska vara ens långsiktiga mål: att inte bara bli frisk, men att också komma närmare Allah.
Dock måste följande punkt tas till hänsyn; när man är besatt är man i vissa fall mer benägen till att synda. I detta fall ska man inte misströsta Allahs barmhärtighet och tro att Allah inte kommer bota en på grund av det. Man gör helt enkelt sitt bästa och ångrar sig för synden och gör sitt bästa att inte hamna i ett systematiskt mönster av synder.
Först och främst: Allah vet vad du går igenom. Men du ska ändå göra ditt bästa med att undvika det dåliga. Att hamna i synder emellanåt är naturligt för människan, och det ska man försöka besvara med Tawbah (Ånger), istighfaar (att säga astaghfirullaah, att be Allah om förlåtelse) och goda handlingar eftersom goda handlingar eliminerar dåliga handlingar.
Allah säger i Koranen:
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ
Förrätta bönen i början och slutet på dagen, och när kvällen börjar närma sig. Sannerligen så tar de goda handlingarna bort dem dåliga. Det där en påminnelse till de som påminner sig själva.
(Hud 114)
Ställ dig även frågan: Har jag verkligen uppriktigt vänd mig till min Herre i Du’a? Har jag vaknat sista 1/3 av natten och vänt mig till Allah? Har jag gjort mycket Du’a i min Sujud att Allah ska bota mig? Om nej, så då är det dags att börja.
Om ja, så är det dags att ha tålamod. Du’a kräver tålamod och man ska inte säga: ”Jag har gjort Du’a men den accepteras inte.” Detta uttalande i sig kan vara en anledning att Du`a inte accepteras.
Beviset är hadithen:
وَعَنْ أبي هريرة أَنَّ رَسُول اللَّهِ ﷺ قَالَ: يُسْتجَابُ لأَحَدِكُم مَا لَم يعْجلْ: يقُولُ قَد دَعوتُ رَبِّي، فَلم يسْتَجبْ لِي. متفقٌ عَلَيْهِ.
Profeten (Frid och välsignelser vara med honom) sade: ”Er du’a accepteras så länge ni inte har bråttom och säger: ”Jag åkallade min Herre, men Han besvarade inte mig.” (Al-Bukhari och Muslim)
Ett annat problem är brist på Tawakkul till Allah. Har du verkligen tillförlitan och övertygelse att Allah, Den som botar och har ALLT i sin makt, ska bota dig? Många tror att Raaqin ska lösa ens problem så de lägger alla sina pengar och resor på att jaga Raaqis men glömmer bort att han endast är ett medel. Allt kommer först och främst från Allah och därefter din dyrkan och ens relation till Allah.
Raaqin läser lite ibland, ger några råd, så att man kommer på traven men det stora jobbet ligger hos DIG. Sanningen är att ingen kommer ha tid att hålla din hand hela vägen utan du måste ta tag i detta själv.
Ibland kan Djinner även drabba praktiserande muslimer, och då måste man komma ihåg att Allah kan pröva sin tjänare med djinner för att öka tjänaren i gott. För när man blir påverkad av djinner vänder man sig oftast helhjärtat till Allah i Qur’an, ödmjukhet, och dyrkan. Hur mycket närmare har man inte kommit Allah efter att Han gav en den prövningen?
Så, alhamdulillaah. Tacka Allah för allt!
Viktigt att känna till: Ruqyah kräver tålamod. Det kan ta veckor, månader eller mer. Men en muslim härdar, och håller starkt om islam och tror gott om sin Herre oavsett hur långt tid det tar.
Fokusera på din läsning och inte på hur långt tid allt ska ta.
Och Allah vet bäst.